torsdag 25 oktober 2007

Norrsken

Jag har undrat varför folk flyttar hit upp. Gradskillnaden mellan sommar och vinter är runt 45-55 och sommarn är inte alls lång. Det finns inte många som har trädgården som en hobby och på vintern har vi några få timmar med solsken, om vädret tillåter. Jag har undrat hur någon skulle vilja flytta hit.
Men jag undrar inte längre. Hur kan jag undra när jag stiger ut genom dörren och ser ljus i himlen? Ljus som varken är sol eller måne eller stjärnor. Det här är första gången jag sett ett så stort norrsken. Grönt ljus som täcker halva himlen och dansar framför ögonen på en. Ena sekunden starkt och rakt som solstrålar, andra sekunden dimmigt och nästan helt borta. Helt plötsligt blev idag en väldigt speciell dag. Har du någonsin sett ett så fantastiskt norrsken?

Inga kommentarer: