söndag 2 december 2007

Jag mår illa

"Hon får skylla sig själv" enligt Saudiarabiens regering. Jag tror jag mår illa.
Missförstå mig rätt nu. Jag har ingenting emot muslimer, de har lika stor rätt att finnas som kristna och buddister. Men någonting har gått rysligt FEL när en flicka blir dömd till fängelse och PISKRAPP för att ha befunnit sig i en bil med fel män. Dessutom "råkar" hon bli våldtagen, vilket inte spelar någon roll för regeringen. Har hon inte lidit nog genom att bli våldtagen? Tror de inte att hon redan ångrar sig? Hennes man står på hennes sida och ändå blir hon dömd. Efter vad jag har hört är Saudiarabiens rättssystem baserat på koranen, men jag vägrar att tro på att det någonstans i koranen står att man ska sparka på någon som redan ligger ned. Muslimer, kristna och judar har samma gud. Jag vägrar att tro att en gud som så många tror på skulle kunna acceptera flickans dom. Det jag vet av de kristnas syn på saken är att Gud är all kärlek i världen, han beskyddar och FÖRLÅTER . Måste inte det någonstans vara grunden till den gud de alla tror på?

Det värmer i hjärtat när jag läser att det även i Saudiarabien finns de som protesterar mot flickans dom. Det värmer i hjärtat och jag tror på Islam. Att islam kan fortsätta som den stora religionen den är och inte förvandlas till något fanatiskt och fel i allas utom de inblandades ögon.
Jag vet inte om jag sagt det förr men jag tror mer på islams grund än på den kristna (speciellt katolska kristna som jag i mycket har svårt att förstå). Om bara de EXTREMA muslimerna kunde se tillbaka på VEM Gud är och vad HAN vill istället för att fastna vid deras egna viljor och benhårda regler. Rätta mig om jag har fel, jag diskuterar gärna med troende eftersom jag själv inte följer någon speciell religion, och då blir det lätt att missförstå :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läs lite i Gamla Testamentet så ska du se att den här typen av rättsystem stämmer överens rätt väl med även den hebreiska (och därmed kristna) gudens vilja.

Angelica sa...

Har faktiskt inte tagit mig tid till att göra det någon gång, men eftersom jag prioriterar annat kommer jag nog inte att göra det heller, tyvärr.