C A S [käz]
Creativity, Action, Service
För alla de icke-IBare som läser min blogg kommer här en liten förklaring om vad CAS är, då jag har en känsla av att jag kommer att skriva rätt så mycket om CAS i bloggen.
CAS är ett av IBs speciella ämnen (det andra är ToK) och det går ut på att eleven ska komma ut i samhället och göra saker som egentligen inte är skolrelaterade (eh, ja det där går faktiskt ihop).
Vi ska göra CAS i ca 150 timmar som vi får lägga när vi vill, men jag tror att det jämnar ut sig till 2-3 timmar i veckan, eller någonstans därikring. CAS-timmarna delas in i olika "projekt".
Ett CAS-projekt måste tillhöra minst ett av de tre ämnena Creativity, Action och Service, men gärna fler.
Ett project som ingår under rubriken Creativity ska vara kreativt (nähä??) och exempel på det kan vara att måla ett konstverk, designa en blogg, lära sig ett språk och skriva en novell.
Att idrotta och vara ute och röra sig hör till Action (det här är nog anledningen till att vi inte har idrott på schemat - fast å andra sidan kan det ju vara för att vi aldrig skulle ha tid). Just nu håller jag på med en salsakurs för att få actiontimmar.
Under Servicetimmarna ska vi, som det antyds, göra något för någont annan. Ofta är det volontärarbete (som i att vara med i ett Ungdomsråd, arbeta för Kupan, samla in pengar till välgörande ändamål) men det kan också vara att hjälpa en eller ett par personer genom att hålla en kurs eller liknande. Just nu hjälper jag Line med hennes matte och föreläser om vad jag lärde mig under min studieresa till USA.
Viktigt för service, och för hela CAS är att vi får inte ta emot pengar eller någon "other benefit" såvida det inte skänks vidare till ett välgörande ändamål. Alltså kan "CAS eller CASH?" vara ett vanligt val.
Målet med de olika projekten är att eleven ska ha samarbetat med andra, involverat sig i en fråga av global betydelse, planerat och genomfört ett större projekt, åtagit sig en ny utmaning, utvecklat kunskapen för ens egna styrkor och svagheter (fast IBO kallar det mycket snyggt för "areas of growth"), ha visat ihärdighet och ansvar i sina aktiviteter, tänkt över de etiska följderna av deras gärningar och utvecklat nya färdigheter.
Det här var nog allt det viktigaste, är det något jag missat eller något du undrar så kommentera.
Creativity, Action, Service
För alla de icke-IBare som läser min blogg kommer här en liten förklaring om vad CAS är, då jag har en känsla av att jag kommer att skriva rätt så mycket om CAS i bloggen.
CAS är ett av IBs speciella ämnen (det andra är ToK) och det går ut på att eleven ska komma ut i samhället och göra saker som egentligen inte är skolrelaterade (eh, ja det där går faktiskt ihop).
Vi ska göra CAS i ca 150 timmar som vi får lägga när vi vill, men jag tror att det jämnar ut sig till 2-3 timmar i veckan, eller någonstans därikring. CAS-timmarna delas in i olika "projekt".
Ett CAS-projekt måste tillhöra minst ett av de tre ämnena Creativity, Action och Service, men gärna fler.
Ett project som ingår under rubriken Creativity ska vara kreativt (nähä??) och exempel på det kan vara att måla ett konstverk, designa en blogg, lära sig ett språk och skriva en novell.
Att idrotta och vara ute och röra sig hör till Action (det här är nog anledningen till att vi inte har idrott på schemat - fast å andra sidan kan det ju vara för att vi aldrig skulle ha tid). Just nu håller jag på med en salsakurs för att få actiontimmar.
Under Servicetimmarna ska vi, som det antyds, göra något för någont annan. Ofta är det volontärarbete (som i att vara med i ett Ungdomsråd, arbeta för Kupan, samla in pengar till välgörande ändamål) men det kan också vara att hjälpa en eller ett par personer genom att hålla en kurs eller liknande. Just nu hjälper jag Line med hennes matte och föreläser om vad jag lärde mig under min studieresa till USA.
Viktigt för service, och för hela CAS är att vi får inte ta emot pengar eller någon "other benefit" såvida det inte skänks vidare till ett välgörande ändamål. Alltså kan "CAS eller CASH?" vara ett vanligt val.
Målet med de olika projekten är att eleven ska ha samarbetat med andra, involverat sig i en fråga av global betydelse, planerat och genomfört ett större projekt, åtagit sig en ny utmaning, utvecklat kunskapen för ens egna styrkor och svagheter (fast IBO kallar det mycket snyggt för "areas of growth"), ha visat ihärdighet och ansvar i sina aktiviteter, tänkt över de etiska följderna av deras gärningar och utvecklat nya färdigheter.
Det här var nog allt det viktigaste, är det något jag missat eller något du undrar så kommentera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar