måndag 10 mars 2008

Pengar vs. Empati?

Titta här och här.
Egentligen är det skilda ämnen i artikeln och kommentarerna, men jag kan inte låta bli att koppla ihop dem. För mig är det som ligger bakom PENGAR. Det äenda jag tänker på när jag läser det är pengar. Sverige är väl ett rikt land? Nog måste vi ha tillräckligt mycket pengar för att låta sjuka vara sjukskrivna och inte tjabbla om illegala invandrares sjukvård.
När shoppingberoende blir ett problem, har man inte då tillräckligt med pengar för att låta sjuka vara sjuka? Eller pengarna kanske knuffade ut våran empati?

Och om någon där ute undrar: Jag tycker att illegala invandrare ska få möjlighet att betala sin egen vård. Kan förstå varför deras vård inte kan gå på skattepengar men om jag var läkare och en illegal invandrare kom in på akuten med problem vet jag inte om jag hade kunnat stå där och säga "nej, jag kan inte hjälpa dig"? Jag har en känsla av att jag hade gjort allt jag kunnat för att hjälpa, men jag vet inte. Jag är kanske har för få år och för lite pengar för att förstå.

4 kommentarer:

sofie. sa...

då är du utmanad, 50 sanningar :D

Angelica sa...

haha, det gick snabbt! :P

sofie. sa...

jaa, och jag väntar på att få se sanningarna´:P hahahah

Angelica sa...

Ha,ha, du får vänta till imorgon! :P