Ni vet redan vad jag tycker om ordet pirat, så jag tänker inte ödsla tid på det utan går direkt över till fildelning.
Fildelning är bra i min värld. Tänk på alla artiklar, faktaböcker, vetenskapliga essäer som sprids genom world wide web. Fri information.
Tänk på all musik jag lärt mig att uppskatta genom att snubbla förbi dem på youtube, eller sno från en kompis dator. Även utan fildelning vet jag med säkerhet att jag aldrig hade köpt skivor.
Skivor är opraktiska. När jag var liten hade jag Banana Bands som jag och Lotta dansade (*host* hoppade) på sängen till och fnittrade hejdlöst till varje gång pirajan bet honom i snoppen. När jag var runt tio eller så fick jag Didos White Flag och Miskovskys Fallingwater vilka jag faktiskt lyssnade på ibland.
That's it. Inga fler.
Där ser du, skivor är opraktiska. Nuförtiden är de dessutom även dödsdömda. Skulle man hitta ett praktiskt sätt att köpa låtar på internet så vet man att även om filen fungerar på datorn just nu så har den förmodligen en massa inbyggda väggar så att man inte kan flytta den hur man vill. Återigen opraktiskt.
Sedan har dessutom musikindustrin glömt bort att de är försäljare. Skulle man köpa något så kan jag lova att du någon gång under transaktionen får ett meddelande som på något sätt hotar dig så att du inte ska fildela. Vad för slags säljtaktik är det? Den som köper kallas kund, inte potentiell lagbrytare.
Men eftersom man nu vill ha musik trots industrins underliga försäljningstaktiker så kan fortsätta till den eventuella skada som fildelning utgör.
Jag säger eventuell för att jag inte tror att den utgör någon skada alls.
Har du någonsin hört uttrycket "all publicitet är bra publicitet"? En musiker som kämpar för brödfödan behöver all reklam han kan få. Vad är då bättre än att vän tipsar vän som tipsar vän som tipsar vän?
Han förlorar ingenting för de som laddar ned hade inte hört talas om honom om det inte var för nedladdningen. Det finns något dessa copyright-galna industrier inte förstår.
Varje nedladdning är inte lika med förlorad inkomst eftersom att produkten i majoriteten av fallen ändå aldrig skulle ha köpts.
Tänk däremot på den gratis reklam som musikern får. Jag skriver det igen bara för att göra mig själv extra tydlig; gratis reklam till musikern.
Låter inte det misstänkt likt en positiv utgång av fildelningen?
Med några mindre justeringar så kan detta tankesätt överföras till praktiskt taget alla industrier som säljer någon slags konst (filmer, böcker, osv).
fredag 17 april 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Du tog orden från min käft, fast de blev kanske mycket bättre skriva. Men du fattar ;) SÅ RÄTT, anyway.
Så jävla bra skrivet!
Skicka en kommentar