lördag 22 augusti 2009

Varför jag inte är orolig över svininfluensan

Fick den här frågan just på msn, och den har faktiskt ett väldigt enkelt svar: För att det är en influensa!

Jag är i riskzonen tillsammans med spädbarn, gravida och mycket gamla. Som mina skolkamrater med all säkerhet redan vet så är jag mycket ofta förkyld under vintermånaderna.
Det är inte alltid det märks (just för att förkylningar har en tendens att ge sig på en kl. 20.00-08.00 när man inte är genomsjuk). Jag är borta kanske 1 eller 2 dagar kommer tillbaka till skolan och mår bra. Det verkar inte vara något större fel på mig.
Och det är det oftast inte heller. Det är pga. astman som jag blir ofta sjuk, och oftare sjukare. Nu för tiden är det sällan jag sitter hemma med 40-gradig feber, men det är för att jag har lärt mig vad jag inte ska göra!
Har jag feber, är jag så sjuk att jag inte orkar äta en ordentlig frukost, att jag känner huvudet inte orkar med - då går jag inte till skolan utan stannar hemma och tar det lugnt!
Det är var som (oftast) får mig frisk snabbt, tillsammans med vila och de stunder då jag tvingar i mig maten som jag egentligen inte har aptit för.
Gör jag så så brukar jag klara mig bra.

Och om jag nu genom den metoden tar mig igenom ett par förkylningar per år, varför skulle det inte fungera på svininfluensan också?

P.s. Jag vet att influensa och förkylning inte riktigt är samma sak, men jag har haft influensa också!

Inga kommentarer: