lördag 24 maj 2008

Jantelagen i skolan ska bort!

Enligt Aftonbladet ska det införskaffas elitklasser, vilket jag är väldigt positiv till. Fast jag gillar inte ordet "elitklasser" även om det säkert är journalistens påfund. Kallar man individuella linjens klasser för looserklasser? Nej, trodde inte det. Varför då kalla de andra för elitklasser? Allt det egentligen handlar om är ens möjligheter och vad man gör av dem. Det finns folk (många) på IV-linjen som lätt fixar högre betyg bara de VILL. Liksom det finns folk som har svårare att förstå men ändå snappar åt sig högre betyg för att de är studiemotiverade eller får mycket pushing hemifrån.

– Jag tycker att vi i Sverige har varit rädda för att uppmuntra de som har
speciella begåvningar. Även de eleverna måste få stimulans och motivation, säger
Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas riksförbund.
(Utdrag ur artikeln)

Om man bortser från ordet och kallar dessa klasser för klasser med högre studietempo så hänger jag gärna med. Om det finns IV borde det väl också finnas linjer där man behöver vara bättre än genomsnittet för att komma in. Sedan att man då får högskolepoäng när man där gjort klart gymnasiets vanliga kurser gör mig också glad. Varför ska man ha mer tid på sig än man behöver och varför behöva vänta på högskolekurser om ändå gjort det man behöver göra? Lika många lägger av för att de förstår för mycket och blir uttråkade som för att de förstår för lite och blir uttråkade därför.

Inga kommentarer: