söndag 18 maj 2008

Vi jobbar grammatik på svenskan...

Singularis tredje person
maskulinum nominativ
mötte en flicka på djurgårdsbron
en kväll i sitt unga liv.
Flickan brast ut i en interjektion
en imperativ och ett possessiv,
så att maskulinum tredje person
böjdes till genitiv.
Därpå grep de en kopulativ konjunktion
och vandrade dädan som man och viv,
två superlativt reciproka hjon
i presens indikativ.
Alf Henriksson

Svensk grammatik var det ja, något som jag verkligen är urdålig på! Det är inte klokt att jag kan ha mvg trots att jag är så dålig på ordklasserna. Mitt mvg beror förmodligen på mina noveller och att jag till sist brukar lära mig ordklasserna, bara för att glömma dem igen efter några veckor. Men nu har jag bestämt mig för att jag ska komma ihåg dem. Frågan är bara hur...
Du som också skriver noveller/romaner, är du bra på ordklasserna?

Inga kommentarer: