måndag 2 juni 2008

Kreativitet

Jag satt just och lyssnade på videon "Do schools kill creativity?"* (titta inte om du inte har 20 min till övers). Men iaf, jag tittade på videon och kunde inte låta bli att hålla med gubben. Han påpekade att kreativitet inte är något som uppmuntras.
Vad är egentligen kreativitet?
I min uppslagsbok finns inte kreativitet med, men där finns kreativ och det betyder (enligt boken) skapande och initiativrikt.
Vem behöver då kreativitet i sitt yrke? Kläddesigner, journalist (visst behövs det kreativitet för att få något inte helt ovanligt att låta som världens undergång?!), författare, grafittimålare... Listan kan göras lång. Kanske några mer essensiella (stavas detså?) yrken? På det svarar jag; kock, byggnadsarbetare, lärare, advokat, VD...
Varför är kreativitet så nedvärderat i skolor runt om i världen när det är kreativitet som lönar sig? En mattematiker kanske inte behöver kreativitet, men i de flesta arbeten som finns är kreativitet en nödvändighet för att bli befodrad. Ta den ansvarige på en byggplats t.ex. Han måste kunna det arbetarna gör så han vet när de sölar, gör arbetet slarvigt eller gör det helt strålande. Han måste veta vad arbetsgivaren vill ha, vad arkitekten föreslagit, vad för slags virke som är beställt, när det kommer, när han ska beställa in dem och dem arbetarna. Är det inte kreativt att kunna pussla ihop alla dessa delar till ett hus?
Han kanske inte formger och skapar hela huset själv, men han tar hand om alla problemen som finns på vägen. När en dörr stängs ritar han upp en ny.


*Tips från Att skriva om

Inga kommentarer: