fredag 6 juni 2008

Storebror hör dig och han har spelat in varenda ord du någonsin sagt


Vet du att om bara några dagar,
den 17 Juni närmare bestämt,
kan bli slutet för din rätt till privatliv?

Om du är har minsta insikt i politikens värld vet du det, men om inte så är du precis som jag.
NAIV. Jag sitter vid min dator, sexton år gammal och bryr mig inte om politik. För det mesta iallafall. Om jag ser något jag inte tycker om säger jag till, även om jag hittills inte träffat på någon som lyssnat. Men tillbaka till ämnet, jag har inget annat val än att lita på att riksdagen (som jag f.ö. inte varit med och valt) ska ta hand om Sveriges framtid, min framtid.

Den 17 Juni läggs förslaget upp i riksdagen, förslaget som säger att FRA (Försvarets Radioanstalt) ska läsa alla mina email, alla sms, lyssna på alla mina telefonsamtal och det UTAN ANLEDNING! De ska genom något slags filter snappa upp "yttre hot" såsom terrorism. Att bekämpa terrorism är i sig ett mycket ädelt syfte, men går det för långt?
Det skulle inte ta lång tid efter att lagen gått igenom till att man hittade fler saker att leta efter. Barnporr, t.ex. Eller prostitution, illegal invvandring, svartarbete, skattebrott. Tänk vad försäkringskassan skulle bli glad över tillgång till en sådan skattkista!
Inkräktandet i vårt privatliv kan gå för långt.
Förr eller senare kommer det att göra det.
Och vad händer när man börjar registrera allt? Vill du att det ska stå i ett register att du gillar acionrullar med Steven Seagal, röstar på Centern och har en kompis som kommer från Saudiarabien? Trodde inte det heller.

Ska jag berätta något annat för dig? Staten är inte bra på datorer. För att vara ärlig är staten jävligt dåliga på datorer. Vad händer när terroristerna som registret byggdes för att bekämpa anlitar en hacker och snor informationen? Eller när du i en minoritetsgrupp (homosexuell, liberal politiker osv.) blir registrerad och offentligt utlagd/förödmjukad/trakasserad/misshandlad? Eller när någon på bästa maffiavis roffar åt sig informationen och sätter igång att mörda folk? Tänk om man på Hitlers tid hade ett sådant register! Tänk vad gömda judar och judesympasitörer han hade hittat. Undra hur många fler som hade dött? Tiotals? Hundratals? Miljoner?


Vill du veta mer? Miljöpartist om FRA på gränsen till lagligt, Hultin spräcker alla argument för FRA , PiratPartiet litar inte på FRA, H Sjöholm: Därför säger jag nej, Detta har hänt en gång tidigare, R Falkvinge (PP) om vikten av maktbalans, Blogge bloggelito blir ordfager, Opassande om massavlyssningens baksida, J Morian om mänskliga rättigheter och Enligt min Humla: Fri inte FRA. Sök "FRA" på Google så hittar du 300'000'000 artiklar till.

Inga kommentarer: