tisdag 1 december 2009

Tidsbalans 1

Här har man gått med i någon kurs om att ta hand om sin tid, typ. Vi får se hur det går.
Första lektionen är att reflektera och svara på ett par frågor:

• Var befinner jag mig när det gäller balansen mellan att "göra" och "vara"?
Balansen ligger not på 15/85 med större delen på ”vara”.
• Vad vill jag uppnå?
Studera mer, studera mer effektivt. Utnyttja tiden då jag är pigg. Uppskatta studerandet mer. Organisera bättre.
• Hur vill jag må?
Jag vill må bra (duh!). Jag vill kunna känna att jag har tid att sova tid att äta, att jag har en lugn atmosfär att slappna av i när jag behöver det.
• Hur gör jag för att bli mer intuitiv?
Vad menas med den frågan?
• Vad styrs jag av?
Mina förutfattade meningar av mig själv. Jag ser mig själv som en lat och oorganiserad/oengagerad person vilket limiterar det jag orkar göra och det jag förväntar mig av mig själv.
• Hur tänker jag?
Vad menas med den frågan 2?
• Finns det tid för tystnad och stillhet i mitt liv?
Egentligen inte, men jag tar mer tid än jag egentligen har till att göra ingenting.
• Vad hindrar dig från att förändras?
Mig själv. Jag tar inte tillvara på min energi när jag har den och det känns ofta som att jag inte har tillräckligt med motivation att sätta igång något. Och sedan det faktum att det numera inte spelar någon större roll om jag går och lägger mig i tid, jag kan ändå inte koncentrera mig innan runt 10 (ex. idag stod jag och bara tittade på mjölkpölen på golvet i några sekunder efter att jag tappat mitt glas).
• Vad hindrar dig från att se lösningar?
Lathet. Ren och skär lathet. Jag orkar inte tänka igenom allt.

Vi får se hur det här fortsätter!

Inga kommentarer: