söndag 31 januari 2010

Vardagsläxa, Mnemonics, Raw Food Diet och Okontrollerad Tankevandring

Visst folk verkar ha mer tro för den här bloggen än jag, så det känns som att jag åtminstone borde lägga in ett inlägg lite då och då. Om jag kommer ihåg.
Just nu håller jag på med lite alltmöjligt för att undvika skolarbete, och alltmöjligt just nu råkar vara en rätt så nyfunnen fascination i minnestekniker och liknande för att göra skolarbetet lättare (jag läser alltså böcker som handlar om att göra skolarbete lättare för att undvika själva skolarbetet; mycket logiskt).
Efter att jag upptäckte att det gick att hitta några sådana böcker gratis på internet eller mycket, mycket billigt på cdon.com var jag förstås tvungen att börja läsa på.
Förresten, om du någonsin får lust att göra research i ett ämne - köp en bok FÖRST; läs småartiklar SEDAN. Annars gör du som jag och slösar flera timmar på att gå igenom skitartiklar i väntan på guldkornet medan du lätt som en plätt hade kunnat skilja guldkornen från skräpet genom att läsa den där boken först. Och för att göra det hela bättre så behöver du förmodligen inte ens artiklarna efter boken.

Och för att göra det hela ännu bättre, slösa inte tid på att leta efter recensioner för hur bra böckerna är innan du läser dem. Är de tillräckligt mycket skit för att du inte ska lära dig något så kommer du att upptäcka det innan sida fem eller så - och spara en väldans mycket tid.
Så, nu när vi är klar med denna vardagsläxa som du förmodligen redan lärt dig för flera år sedan (minst) kan vi gå till ämnet böckerna handlar om. Böckerna just nu är
  • Mind and Memory Master (eller något sådant) av Ernst STOR BOKSTAV, möjligtvis ett W *punkt* Efternamn
  • Use your head av Tony Buzan (helt fantastis gammal professor, hur fan har jag missat honom?)
  • The Way of the Peaceful Warrior av eeehh.. Googla så får du se - rekommenderad till mig av en kompis vars boksmak jag faktiskt litar på.
  • How to Learn Any Language av Ett Geni - Tror jag hittade den på något som heter The Learning Annex, men är inte helt säker.
  • Speed Reading av Tony Buzan - ska jag börja på så fort jag läst ut Use your head.
Ämnet tycks vara ganska genomgående genom böckerna; studera bättre och snabbare genom att studera på rätt sätt. Undantaget är då The Way of the Peaceful Warrior som handlar om något helt annat, att leva sitt liv tror jag men hittills är enda förbättringen att killen äter en diet på enbart ej värmetillagad frukt och grönt (så kallad Raw Food Diet vilket jag vet men hittills åtminstone inte är nämnt i boken), vilket för övrigt är något jag funderat ganska länge på att pröva enbart för att det går snabbare och är mindre disk (är lathet möjligtvis också ett genomgående tema?).
Kanske hade jag kunnat trycka in lite skolarbete ändå genom att räkna min efterforskning som CAS och sedan skriva blogginlägg om vad jag lärt mig? Hmm, kanske något att ta upp med Den Allsmäktige CAS-Koordinatorn.
Fast först kanske jag ska skriva summary på resten av mina avslutade projekt.
Men nu vet du/ni i alla fall vad det är jag håller på med för att undvika skolarbete nu när bloggen inte är så hemskt aktiv.

1 kommentar:

Marika sa...

"Ernst STOR BOKSTAV, möjligtvis ett W *punkt* Efternamn" LOL! XD
Hi hi hi! Det är roligt när du bloggar. ^^ Man får en del att tänka på också. =P