söndag 17 juli 2011

Jag vet inte vad jag ska skriva

Det är så hemskt. För bara några dagar (veckor?) sedan så blev jag förskräckt när Line berättade om hur snabbt hennes pojkvän körde. Någon vecka innan hade jag bett henne att hålla sig åtminstonde under 120 när vi körde till Luleå. Inte för att jag inte tycker om fart, jag åker gärna fort när det är pappa som kör. Jag känner mig säkrare när det är han som kör, kör han snabbt så har han absolut koll på vägen, han vet att hålla utkik, han vet precis hur lång bromssträckan är. Han tror inte att han kommer att leva för evigt.
Jag sade till Line och har säkert sagt till så många andra. Bara för att man kan komma undan med att köra för fort, att smsa vid ratten, att  "anta" att alla andra bilar följer reglerna till punkt och pricka...
Jag skriver som om det gör någon skillnad vad jag tycker, vad jag vet. Men det gör inte det för det tycks vara så många som tror att de kan ta vilka risker som helst, att de kan leva för evigt. Att de har tid att växa upp och köra ansvarsfullt.
Och för en är det redan försent.


1 kommentar:

Marika sa...

Det är hemskt. En av mina bröder har alltid kört snabbt och "busat" på vägen och han har alltid varit bra på att köra, men inte alltid ansvarsfull när han gör det och en olycka händer så lätt. Fast det är ändå lika hemskt när olyckan sker...