måndag 8 juni 2009

Visdomsord från Fitzhugh Dodson

“Without goals, and plans to reach them, you are
like a ship that has set sail with no destination.”
Fitzhugh Dodson

Hur bra passar det inte in på mig? Segla utan mål är precis vad jag gör. Igår. Idag. Imorgon?
För ett år sedan hade jag precis avslutat en roman och påbörjat en ny. Jag förberedde mig för grundalbalen samtidigt som jag hade fjärilar i magen i väntan på att flytta hemifrån, och ändå var jag osäker på vars det hela skulle sluta. Jag hade praktiskt taget slutat med min smycketillverkning och på allvar byggt upp min samling med scrapbookingtillbehör. Det enda jag kunde vara säker på just då var vilka vänner jag hade, men hur hade jag kunna veta vilka vänner jag skulle få?
Var kommer jag att sluta? Jag studerar det jag ska (oftast i alla fall) på IB och lär mig ännu mer om saker jag är intresserad av på internet (entreprenörskap, foto, marknadsföring bl.a.)
Ena dagen vill jag bli psykolog, andra språkforskare, tredje gisslanförhandlare.
Egentligen är det nog inte så viktigt var man slutar, men måste man inte ha en destination till att börja med? Man kanske är på väg till Nairobi och slutar på Madagaskar och det gör ingenting, men vad om man är på väg ingenstans och överallt och till slut bara seglar runt och runt mitt i Atlanten?

Nu är det slut på min filosofiska diskussion, och det är ingen fara, jag kommer inte börja skriva så här hela tiden! Kanske följer jag istället i Amandas fotspår och startar en modeblogg!
Hemska tanke.

Inga kommentarer: