torsdag 10 november 2011

Eböcker, eboksläsare, bokindustrin i övrigt

Detta är ett inlägg fyllt med gnäll och skäll över eboksindustrin och dess finurliga egenheter som jag har kommit att lära känna mycket väl de senaste åren efter att jag bytt till att läsa elektroniskt. Är du inte intresserad får du gärna stödja mig genom att läsa iallafall och gärna komma ihåg så att du kan gnälla om det om du någonsin möter någon med makt inom detta område.

Kapitel 1: Upptäckten av Calibre/The Demise of SONY Reader
Jag fick min eboksläsare till julklapp ett år. Den var snordyr eftersom att den var tvungen att bli importerad, men finns viljan så går det (trodde jag det, ung och dum var man). Kopplar in läsaren i datorn och den vill förstås att jag ska använda mig av SONY Reader eboksprogram för att ladda böcker in och ut.
Problemet är bara att programmet vägrade att starta, så jag gick online och upptäckte att programmet inte fungerade på datorer med Windows Vista (vilket torde få bort större delen av klientelet). Nåja istället upptäckte jag calibre (open source, gratis, med forum för hjälp/önskemåt). Funkar strålande och blir bara bättre och bättre. (Calibre hittar du här)

Kapitel 2: Den olagliga frestelsen eller Regionslåsta, Platformslåsta och DRM-skyddade skitböcker
Upptäckt nummer två kom då jag upptäckte att majoriteten av alla eböcker bara får säljas i USA, alternativt Storbrittanien. Eböckerna på svenska internethandlar fanns (och finns än idag) endast med svensk översättning (de få icke-svenska böckerna man hittade, jag har aldrig varit förtjust i svenska författare). Detta slutade med att jag (på de websidor det gick att komma undan med detta) ljög om adress och betalade böcker via paypal.
Dessutom så har de flesta internetbokhandlar en tendens att låsa in böckerna man köper från deras program så att de inte kan användas med annat program (ex. Amazon kindle, SONY Reader, B&N, typ femtio tusen andra android/apple enbart-bokhandlar)
Och sedan, av de böcker som man lyckades få ned till sin dator så upptäcktes det att de INTE GICK ATT FLYTTA PÅ! Ojsan, den är låst. Du får inte byta namn, du får inte lägga in den i ditt ebokssorteringsprogram, du får inte anteckna i den, inte ladda upp den i fler än en eboksläsare (om du har tur och det går med en), du får inte konvertera den (PDF till EPUB för min android t.ex.). Försök du att hålla koll på hundratals eböcker med underliga filnamn, underligare metadata som ligger på olika underliga ställen och inte får katalogiseras! OCH DETTA BETALAR JAG FÖR???
Sedan upptäcker du att du kan googla fram en snabb, gratis lösning som ger dig böcker du kan läsa när du vill, hur du vill och som du kan få tag på bara genom att snäppa med fingrarna.
Sedna frågar du dig själv om det är värt alla problem att stötta författarna?

FRÅGESTUND: Varför köper jag inte en KINDLE, har allt på ett ställe och så sköter sig det hela utmärkt?
a) Remember 1984 by George Orwell som TOGS BORT från DE SOM TIDIGARE KÖPT DEN när amazon bråkade med förlaget? Tillåt mig att repetera mig. Amazon TOG [REMOTELY] BORT BOKEN FRÅN FOLK SOM BETALAT FÖR DEN. Ofc så gav de snällt tillbaka böckerna senare, men skadan var redan skedd.

b) Den är ful. Och klumpig. Och ful.

c) Om man nu ska stödja bokindustrin är ju inte amazon det bästa valet va?!?


***********TILLÄGGANDE RÖRANDE SVENSKA BOKHANDLAR OCH TILLGÅNG PÅ ENGELSKA BÖCKER**********
Jag är ledsen, men jag kommer nog inte att börja läsa böcker på svenska igen. Jag har upptäckt att ni börjat ta in en del urban fantasy på engelska i pocket med normala priser, men jag har kommit över min pocketperiod så jag är ledsen men jag köper inte så många sådana (hade ni varit framme en sisådär 3-5 år tidigare hade jag dock varit storkund). Numera köper jag bara pocket som infallsköp i affärer, eller om det är facklitteratur kan jag köpa pocket online (föredrar fortfarande facklitteratur i pappersform om jag har pengar/tid/möjlighet).
Ge mig engelska böcker (under 100 spänn styck, försöker du sälja eböcker till mig dyrare än pocketerna så är du fan dummare än du tror att jag är). Ge mig urban fantasy, YA fantasy, paranormal romance, klassisk fantasy, klassiska klassiker (nej, stryk dem de hittar ag gratis på gutenberg), non-fiction inom health, personal development, studieteknik och ge mig dem samma dag de kommer ut (jag lovar, jag sitter och vaktar efter dem!). Ge mig Tamora Pierce (förresten dessa får du gärna översätta till svenska, finns ingen bättre ungdomsfantasy), Cristin Kashore, Maggie Shayne, Nalini Singh, J.D. Robb, Malcolm Gladwell, Maya Banks, Christine Feehan, Jennifer Ashley, Sogyal Rinpoche (typ), Susanne Brockmann, Carrie Vaughn.. I honestly could continue like this forever.
Förresten, ge mig gamla (svenska) klassiska diktböcker i eboksform och jag lovar jag köper! (Gärna Edith Södergran och Bo Setterlind, dem är jag extra intresserad av!)



END RANT: Nu när jag fått ut mig allt detta mår jag mycket bättre, nu skade till och städas med pappa! :)

Inga kommentarer: