söndag 17 februari 2008

"Mäkta häftigt och jävla ballt..

...passar inte bra överallt!" *

Jag vet att svordomar används för mycket här i världen, och jag vet att det låter hemskt när svordomarna kryper ned i åldrarna, men någon måtta får det vara! Min mamma vill sätta stopp för allt slags användande av svordomarna, jag tror att det är en mani hos henne. Jag skulle förklara vad en interjektion är för mina småsyskon och en kompis till dem (11,13 och 14 år gamla) och säger: "Interjektioner är utrop, typ som Hej! Nej! och Fan!" Mamma blir då hemskt upprörd vilket sätter igång diskutionen vad är rätt att säga? Jag försöker förklara för henne att jag använde fan som ett uttryck för att förklara, inte som en svordom men det gick hon inte med på. Sedan försöker jag förklara skillnaden i att säga jävlar som i "djävlarna i rött som har horn" och "jävlar som i jävlar".
Då gnäller hon på att jag svor för mycket när jag förklarade. Ursäkta svordomen, men hur fan ska man förklara skillnaden och vad jag menar utan att säga orden???
Jag försökte och det blev så här: Det är skillnad mellan att säga det där ordet som i det där ordet i rött som har horn och det där ordet som i det där ordet. Hon tycktes förstå vad jag menade eftersom föregående mening är helt obegriplig men trots det tycker hon att man aldrig, inte i någon mening förutom boktitlar, får använda svordomar. Och nej, hon tror inte på gud, hon gillar inte svordomar för att det låter fult.
Det jag reagerar på är att hon inte vill att man ska använda svordomar ens i andra sammanhang är de uppenbara, hon vill inte att man ska få diskutera med orden (som när man diskuterar teologi, då man kan behöva orden helvetet och djävlar osv). Diskutionen tog slut ungefär där eftersom att jag inte orkade försöka diskutera utan att använda dessa förbjudna svordomar. Jag tycker fortfarande att man inte ska använda svordomar närsomhelst och varsomhelst och helatiden, men att förbjuda dem i alla sammanhang kan jag inte se någon anledning till.

*Citatet kommer från teaterpjäsen
Rockpojken, som för övrigt är en av de enda pjäserna jag sett med skolan som jag tycker om. Den andra är Bergspredikan, som för övrigt är regisserad och framförd av samma person som Rockpojken om jag minns rätt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack Angelica.
Gotlands Teater gm
Anders T Peedu
(Rockpojken)