lördag 16 februari 2008

(Kanske något överdriven rubrik? Aja, deletad iaf)

Blir jag på folk som tycker att jag är för ung för att förstå! Som "anonym" skrev i en kommentar till randigt och prickigt (efter den här artikeln):

"Ni är unga och förstår inte hur media fungerar. Varken föräldrar eller rektor har velat göra en stor sak av det. Media och läsarna älskar sådana här "ofarliga" nyheter som "Carola kastade en blomma" och "prickförbud på dagis". Så mycket roligare för gemene man att läsa än 43 dödade av självmordsbombare. Sedan är det fortfarande sant att förbudet existerar men proportionerna på nyheten bestämmer varken personal eller föräldrar."

I korta ordalag anklagar alltså anonym mig för att vara naiv och tro på allt som media skriver. Har jag blivit hemskt upprörd av den lilla artikeln? Inte alls, till skillnad på hur sur jag blev för kommentaren jag fick. Skrev jag mitt inlägg som kritik mot rektor/personal/föräldrar? Nej, och nu när jag läser igenom mitt inlägg igen hittar jag fortfarande ingen kritik. Jag undrar varför randiga kläder men inte oljud ger migrän, vilket kommer sig av att jag är vetgirig. Sen blev jag förstås nyfiken eftersom att det hänt där jag bor och vad är felet med det?
Dessutom kan tilläggas att jag vet att media överdriver för att skapa rubriker som folk vill läsa och det tar jag alltid hänsyn till när jag läser i tidningen. Det visste du inte va, käre anonym?

Nu blev det här inlägget väldigt negativt, men det skyller jag på mitt humör. Jag kommer alltid att reagera när folk tycker att jag är för ung för att förstå. Det är nedlåtande, speciellt eftersom jag för det mesta förstår alldeles utmärkt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag får be så mycket om ursäkt. Det var naturligtvis inte rätt att åldersdiskriminera någon. Jag skrev utan att granska min kommentar. Tänka efter före är nog att föredra =) Men det var en kommentar i din blogg som antydde att personal eller rektor skulle önskat detta mediapåslag vilket inte är sant. Citat: "...utan var tvungen att göra en så stor grej av det hela" Jag vet att ingen av dom dragit på detta eller ringt runt till pressen. Det blir nu antagligen svårare att finna en lösning i lugn och ro efter allt detta. Men varför bli så väldigt arg? Kommentarer får man räkna med. Och det finns självklart många äldre som inte heller tänker på vem och varför tidningarna skriver upp allting så, den förståelsen har inte med ålder att göra, för det mesta. Jag personligen hade inte den förståelsen som 25 åring (vilket jag tycker är jätteungt). Men jag tänkte mig inte för, jag är givetvis inte norm för alla andra. Så jag lyfter på kepsen och ber om ursäkt!
I princip är det viktigt att få fram det i alla fall. Ingen har väl velat blåsa upp det så här för det skadar ju dom berörda ganska mycket. Stackars fröken som valsar runt i alla tidningar med sin migrän och stackars föräldrar som väl får svårt att hitta en lösning om dom i fortsättningen vill köpa mönstrade barnplagg.

Angelica sa...

Då ska jag i min tur be om ursäkt. :) Jag har absolut ingenting emot kommentarer som motsäger mig, men jag har en tendens att överreagera när det handlar om åldern eftersom att jag varit med om så många gånger att ingen lyssnar på mig just därför.

Anonym sa...

Ha, äntligen en blogg där saker och ting löses istället för att ältas om och om igen. Mycket bra.

Jag förstår dig dock med det där med åldern. Själv ser jag väldigt ung ut och blir ibland behandlad utifrån det. När min rätta ålder nämns blir jag behandlad åt andra hållet.

Inte för att det egentligen gör någon skillnad mer än hur jag reagerar på det, men det blir ju irriterande med tanke på att det hela är en aning löjligt.

Ser man livet som en ständig kamp måste man hitta fel på allt och alla för att sätta sig själv i en bra possition.

Det är inget att bry sig om. Då är man antingen för ung, för gammal, eller för mittemellan eller så är det nåt annat fel. Det finns alltid något.