söndag 22 juni 2008

Min mamma = USAs sämsta mamma?

Om du har tid så läs det här (från aftonbladet). Det gör mig lite mörkrädd att en mamma som låter sin 9-årige son åka tunnelbana i NY (vilket faktiskt är mycket enklare än att åka buss i Sverige) faktiskt av många blir kallad för "USAs sämsta mamma". Oh my god! Undra vad de skulle kalla min mamma egentligen? Jag fick vara ensam hemma en halv vecka (kliva upp och gå till skolan och allt sådant) när jag var elva. Eller möjligen tio. Fick gå med en jämnårig kompis och handla godis förmodligen runt när jag var en 7-8. Och jag fick ändå göra sådant som att gå ensam på stan SENT i jämförelse med mina kompisar (vilket är anledningen till min hemska barndom, haha). Jag tycker inte att det är konstigt att USA går käpprätt åt "någonstans" om ungarna inte ens får ta lite eget ansvar utan att föräldrarna ska anklagas för dåligt föräldraskap.

2 kommentarer:

Robert W sa...

Håller helt med dig. Men det säger väl också något om hur osäkert det måste vara att leva i USA. Jag minns för många år sedan, när en skandinavisk kvinna satt på en restaurang i USA, och lät barnvagnen stå utanför restaurangfönstret, där bebisen fick sova. Hon höll på att förlora vårdnaden om barnet, eftersom hon lämnade barnet. Och vi som så ofta lät barnen sova i vagn ute på altanen hemma. Tur att man inte bor i USA.

Angelica sa...

Oj! Det måste ha varit ganska jobbigt för dem. Håller med dig helt och fullt, vilken tur att man inte bor i USA..