onsdag 16 september 2009

Sent på natten

Det här är bara en fortsättning på "Kastrera alla våldtäktsmän, mörda alla mördare".
Ett par argument som jag inte tog upp men tycker att de behöver sägas, förmodligen enbart för att jag vill få det ur mig så att jag slipper tänka mer på det sedan.
Jag tycker inte att straffet för ett brott ska vara värre än brottet i sig.
Vad jag menar med det? Jo: våldtäkt är en grov kränkning mot någons sexuella identitet och psykiska hälsa, medan kastrering är (bokstavligen) en amputering av sagda sexuella identitet inklusive den psykiska hälsan.
Vad jag vill säga är: Våldtäkt är förjävligt, det är hemskt och alla andra ord som man verkligen inte ska använda i någon annans närvaro, men kastrering är ännu värre.
(Kan tilläggas att jag är emot dödsstraff också, fast det är främst för avrättarens (bödelns) skull faktiskt. Den som mördar mördaren är själv en mördare, om än han har en annan ursäkt. Jag tror inte att det arbetet kan ha en bra inverkan på någons psyke.)

Jag förstår inte på vilket sätt kastrering skulle kunna göra någon nytta (få ned brottsnivån etc)?
Snälla, ser du något sätt det skulle kunna vara det, skriv! Jag kan inte komma på en enda anledning själv och det är irriterande för jag vet att folk (de flesta iaf) inte tycker saker utan att ha belägg för dem.

Så, nu när jag har skrivit av mig ska jag sätta mig i soffan med Ben&Jerry's Fish food och Twilight (som jag börjat läsa om) och slappna av och njuta efter ett krävande första salsapass.

Inga kommentarer: