tisdag 1 juni 2010

Vertigo ger ej ut böcker digitalt

Bokförlaget Vertigo har bestämt sig för att inte ge ut eböcker (men ger creative common-licens ifall någon vill läsa digitalt) och anledningen är att de anser att eboksformaten som finns är för "fula" - typografiskt sett alltså. En ebok är inte en bok utan bara ren text eftersom att den saknar känslan som en fysisk bok har. Jag tyckte att det var ganska intressant eftersom att jag ser det hela tvärtom - en bok är innehållet, texten, resten är bara fin inslagning. Så jag skrev en kommentar och citerar den här med lite utveckling av det hela inom [].

Det här var intressant, jag tycker ungefär det motsatta om eböcker. Även om jag från början tänkte att känslan av att hålla en bok i handen är mycket bättre än att hålla i en liten apparat (även om jag aldrig tänkte så långt som till det typografiska) så ändrade jag mig ganska snabbt efter att jag fick min apparat. Numera är det större chans att jag sträcker mig efter min digitala kopia av "Härskarringen" än den som står på hyllan. [Den fysiska volymen är T-U-N-G och otymplig även om den är väldigt snygg och trådbunden a.k.a. bättre för att titta på än att läsa.]
Jag tänker med böcker ungefär som jag tänker om bild- och ljudkvalité i filmer: är den bra nog för att jag ska höra vad de säger och se vad de gör så klarar jag mig utan HD/3D och surround sound eftersom att 5 minuter in i filmen så lägger jag inte märke till det längre för att jag är så inne i handlingen. [Har sett 3D film 2 ggr nu (Avatar och Alice i Underlandet) och 3d effekterna märks faktiskt inte så mycket]
Om en bok inte får mig att drömma mig bort såpass att jag inte lägger märke till när det är ett nytt kapitel och fortsätter då är det förmodligen inte en bok som jag kommer att läsa om, med andra ord är det alltså den "rena texten" jag är ute efter.
Men å andra sidan så är jag den slags person som uppskattar en bok för dess tillgänglighet och undviker böcker med djupare budskap och/eller har litterärt väldigt utbroderad text och det kanske är sådana böcker som gör sig bäst i väl uttänkt inslagning?


Ja, jag har ägnat en hel timme åt att försöka undvika Extended Essay. Men det SKA fixas, nu!

Inga kommentarer: