onsdag 27 juni 2007

Doin' it someone elses way

Jag är proffs på att läsa olika sorters artiklar om skrivande. Hur skriver man bäst? Vad ska man undvika? Vad får man absolut inte glömma?
Egentligen borde sådant inte mena någonting för mig. Jag tänker inte på samma sätt som den personen som skrev artikeln och följaktligen måste jag hitta mitt eget sätt att skriva, mitt eget sätt att arbeta fram ord på en blank sida. Eller?
Jag måste ha suttit i timtals totalt, bara läst och läst och läst. Först en artikel om hur man ska ha klart för sig grunden innan man börjar sedan en annan om hur berättelsen skapar sig själv och att man måste vara flexibel för förändringar i the plot (sorry för engelskan men plot låter så härligt, tycker ni inte?). Flera artiklar som beskriver nästan samma sak, sedan ännu en som säger motsatsen. Logiskt borde detta bara göra mig förvirrad och ångestfylld över min minst sagt bristfälliga skriverfarenhet. Jag har inte så mycket som varit i närheten av proceduren från tom sida till bok i affär, jag har aldrig träffat en "berömd" författare, jag har inte gått en enda skrivkurs, jag har inte fått någonting publicerat (men eftersom jag aldrig heller skickat in något någonstans torde detta inte vara till min nackdel iallafall?).
Alltså, tillbaka till skrivtipsen. Istället för att få nervösa sammanbrott har jag läst. Reflekterat. Läst mer. Reflekterat mer. Och skapat (vad jag hoppas) ett bättre sätt att skriva. Faktum är att jag har bevis på det. Jag har skrivit så pass sakta att man genom att läsa min text från början till stället där jag är nu kan märka skillnad. Och det är till större delen artiklarnas förtjänst.
Men nu ska jag inte skriva mer, det här har redan blivit en liten uppsats.

Inga kommentarer: