torsdag 12 februari 2009

Possibilities

Jag lyckades surfa mig fram till Mark Cubans blogg (Mark Cuban = entrepernör, dollarbillionär och ägare av bland annat två basketlag och ett HDTV-nät). På sin blogg fick han ett litet infall och bestämde att vem som helst kunde skicka in ett affärsförslag till honom och han skulle fundera på att fixa startkapital (och han gav inget tak för startkapitalet heller!). Villkoret var bara att han skulle tycka om iden, att man vågade lägga ut den helt öppet i hans blogg, att han skulle ha möjlighet till att kontrollera var pengarna går och några detaljer till som hur lång tid det får ta innan företaget är vinstgivande.

Kan du se möjligheterna i ett sådant erbjudande?
Allt du behöver är en affärside, en plan för hur du ska få den att fungera och en tro på din ide som är så stark att du vågar lägga ut den för alla på internet att se. Du VET att han kommer att läsa ditt förslag, och även om det inte blir accepterat så ger han feedback på många av idéerna.

Kan du förstå hur dumma i huvudet folk är?
Enligt de kommentarerna jag läst så följer majoriteten på olika versioner av de här exemplen:
* Jag vill inte lägga ut detaljerna öppet, men mailar du mig så kan vi diskutera saken?
* This is not going to work.

Kan du se vilket affärsgeni den mannen är?
Han lovar ingenting, men ger på samma sätt en enorm möjlighet som både han som investerare och initiativtagare (vad är rätta frasen för sådana måntro?) kan tjäna på. Hans regler kommer att sålla bort idioterna och själv kan han sålla bort idéer han inte tror kommer att fungera.

Tusan också, det är vid sådana här tillfällen som jag nästan önskar att jag var intresserad av att starta eget...

Inga kommentarer: