söndag 14 september 2008

Gammalt kylskåp

Jag har bott själv nu i strax över tre veckor. Vissa saker går bra, andra inte. Ett exempel på saker som inte går bra är mitt sätt att hantera mat. Jag har blivit tvunget att slänga en halv broccoli, ett par stekta champinjoner, tomater, en halv purjolök, ett pyttebit gurka och en cheezedip (alltså, inte allt på en gång utan lite eftersom).
För att förhindra att jag låter saker bli gamla har jag strukturerat om i mitt kylskåp. Numera ser det ut så här:
Översta hyllan (pytteliten): Smör och kokosmör och saker mamma och pappa lämnat kvar i kylskåpet som jag inte vill ha.
Hyllan under: Allt med lång hållbarhet. Syltlök, sylter, fetaost osv.
Hyllan under det: Sådana färskvaror som aldrig hinner bli gamla, typ mjölk och pålägg och det jag vet att jag kommer laga på en gång.
Hyllan över grönsakerna: Div. färskvaror, rester och sallader. Sådant som är lätt att glömma bort.

Jag har faktiskt haft så bra koll i mitt kylskåp att jag inte märkt förrän nu att pappa har glömt en starköl sedan de var här sist. Och gången innan glömde mamma ett sexpack minus en öl, fast det märkte jag på en gång för dem hade hon satt i mitt kastrullskåp. Man kan ju undra om det är för att de litar på mig eller för att båda två är kroniskt glömska?

Inga kommentarer: