torsdag 25 september 2008

Fabler..

På svenskan har vi arbetat om fabler. Vi fick i uppdrag att skriva en egen och den skulle vara baserad på ett valfritt ordspråk. Var snäll, vi fick max en timme att skriva och jag har inte redigerat den.

FABELN OM ELEFANTEN
När Elefanten fyllde sexton är börjatde hon att ta körlektioner, men när de andra djuren såg henne började de att skratta.
"Du får itne ta körkort på två år än," sade de. "Men i och för sig, du är ju så klumpig så du behöver nog träna mycket."
Då sade Elefanten, "Alla behöver nog träna för att bli bra!"
"Inte jag, inte," sade det stolta Lejonet. "Jag lär mig snabbt, jag!"
Men när den stora dagen kom och det äntligen var dags för uppkörning hade Lejonet fortfarande inte börjat övningsköra. Eftersom att han inte visste hur man gjorde körde han rakt i diket medan han försökte luska ut var bromsen satt.
Elefanten, hon kunde minsann köra! I lagom takt och utan motorstopp körde hon glatt förbi diket där lejonet satt och tjurade.

Inga kommentarer: