måndag 26 januari 2009

franskaprov/läxförhör, gladiatorer och välskrivningsböcker

Jag klarade franskaprovet! (eller jaja, läxförhöret, men det var stort som ett prov!) Franskaläraren sade till och med "bra". Inga sneda smil nu, "bra" är faktiskt mycket bättre än att få ett "hmm" eller "tjaa..."
Dessutom är nya historielärarvikarien numera nydöpt till Dumbo och förutom det lyckades hon driva mig till vansinne ännu en lektion. Så här brukar det gå till:
"Vet ni något mer om gladiatorerna?"
Tystnad.
"Fanns det något annat som utmärkte gladiatorerna?"
Tystnad.
"Vill ni säga något mer om gladiatorerna?"
Tystnad.
SEDAN börjar hon förklara det hon nu ska säga.
Pauserna är så långa att man passa på att ta en tupplur och hur stor är chansen att vi kommer att säga något bara för att hon omformulerar frågan egentligen? Jag kommer nog att bli riktigt glad när Ola kommer tillbaka. Och apropå honom förresten, jag berättade nog inte att julklappen till honom från klassen var en välskrivningsbok. Du vet, en sådan där som man hade i ettan.
Annat som händer på skolan är väl att svenskaläraren är spårlöst försvunnen (inte för att vi letat så ordenligt då men), klasskassan börjar att bli uppvärmd och psykologin har fortfarande inte gjort sig själv.
Undra om det blir bättre om jag vattnar boken?

3 kommentarer:

HerrKantarell sa...

Du skriver ner exakt vad jag tänkte under lektionen.. Alla dessa jävla omformulerade frågor.

Elena sa...

Damn. Jag stör mig på vartenda steg hon tar. Vartenda ord hon säger. Varenda blick hon ger oss. Nå, detta var väl en aning överdrivet, men nära nog.

Angelica sa...

Inte överdriver du, Elena! De där orden lät ju nästan lite poetiska dessutom ;)